EMBARÀS


ORÍGENS DE LA DANSA ORIENTAL COM A EXERCICI PEL PART



La dansa oriental o del ventre és una de les formes més antigues de preparar-se per donar a llum. En orígen s’infereix que la dansa fou creada per les dones per  exercitar els muscles des de ben petites per gaudir d’un millor part. Es creu també que la dansa fou ritualitzada per aquest objectiu i que era una activitat sagrada perquè es relacionava amb la do de la dona de crear vida.  Les estatuetes de fang que s’han trobat a l’antiga ciutat d’Ur (Mesopotamia, Irak) 4mil a.c. mostren passos de dansa oriental.  Aquestes danses recreaven simbòlicament el moment de donar a llum (moviments ondulants, cops de maluc, contraccions musculars) i s’associen a la fertitlitat i al culte a la deesa mare 20mil a.c: Isis, Ishtar, Parvati, Venus, Afrodita…etc que sobreviuen a la cultura cristiana com el culte a la Verge Negre (Montserrat). A Grècia i Roma, Siria, Turquia, Xipre també es realitzaven danses  amb moviments ondulants de cadera en honor a Afrodita.


Els gravats a la pedra de la época faraònica on es mostren ballarines fent acrobàcies i tocant els cròtals indiquen que era una activitat molt important. Es per això que s’associa també com a orígen la época faraònica.



“De orígen ancestral pero asociada a la époco faraónica, las sacerdotisas ofrecían
 bailes a los Dioses en ritos ligados a la FECUNDIDAD y el NACIMIENTO” 
Marisol Díez[1]



Altres pobles, més allunyats, com els Maoris o els Hawaians ténen les seves danses de preparació al part utilitzant els moviments de la pelvis i els muscles abdominals.



Sembla lògic que en origen fos així ja que les dones es buscaven una forma de preparar el cos per donar a llum. En algunes cultures encara està viu i amb la globalització la nostra cultura ho està re-valoritzant.



“Existe mucha documentación que demuesra que la danza se utilizaba en muchas 
 culturas antiguas para ALIVIAR LOS DOLORES DE PARTO y que nunca dejaba de formar parte de la vida cotidiana de las mujeres embarazadas” Devorah Korek[2]



La dansa encara s’utilitzava als anys 50 en les parts menys occidentalitzades de la Península Aràbiga pel moment del naixement. El propòsit era imitar els moviments de la dona en el treball de part amb els cossos, facilitant el part i alleugant el dolor de les contraccions.



DOS TESTIMONIS DE PART BALLANT DANSA ORIENTAL: LA BALLARINA FARAB FIROZ I LA BALLARINA -ETNÒGRAFA CAROLINA VARGAS DINISCU:[3]



Segons la ballarina de Bahrein, Farab Firoz, la dansa encara s’utilitzava als anys 50 en les parts menys occidentalitzades de la Península Aràbiga pel moment del naixement. Les dones de la tribu es posaven al voltant de la dona que estava de part ballant. Ajudava a les mares a moure’s a favor de les contraccions.



Carolina Vargas Dinicu, ballarina-etnògrafa americana amb el nom artístic de Morroco ens relata la seva experiència com a testimoni d’aquesta manera de naixement a un poblat “bereber”entre Tisint i Tintasart (Marroc) al 1967 al seu article “Dancing the baby into the world”.



Fent-se passar per una minyona que sordeja i no parla de la cosina rica que viu a Casablanca, assisteix al part  que es realitza a una “khaima” (espècie de tenda de campanya de lona) una mica allunyada del poble. Les dones es posen a ballar en cercle quan comença el treball de part fent passets en el sentit de l’agulla del rellotge amb ondulacions d’abdòmen molt suaus. Observa com la dona fa les mateixes ondulacions abans de l’expulsiu. Al mig de la khaima hi fan un forat on dona a llum dos nens eixarrancada. Una de les dones assistents talla els cordons umbilicals quan expulsa la placenta que soterren al forat on han nascut els dos nens. Els netegen amb llana d’ovella mullat en tè. Una vegada fet això les dones “urlen”, canten fort  i ballen acompanyades de cròtals i bendirs. És la senyal perquè el pare s’acosti a una distància prudencial i una de les dones treu els dos nou nats per mostrar-li  i acte seguit cap a la mare, allitada amb un divan al fons de la tenda. Les dones segueixen cantant, ballant i assistint a la nova mare. 





Cites de l’article de Carolina Vargas Dinicu:



“Una tienda especial fue erigida al final del pueblo, a la que la prima había ido el día anterior, después de haber sido bañada por varias amigas en el Hammam”



“Pasamos el día cantando, tocando bendirs, bailando…y sí la embarazada se levantó y bailó la mitad del día…”



“estaba acuclillada sudando a mares. La otras mujeres formaban una serie de círculos, tres cerca de ella…”



“Todas las mujeres estaban cantando suavemente y ondulando el estómago, y luego empujaban hacia fuera…ellas repetían el movimento mientras se movían lentamente siguiendo la dirección de las agujas del reloj…”




[1] DANZA ORIENTAL Y EMBARAZO: Acompañando a la mujer en la maternidad consciente. Curs intensiu impartit per Marisol Díez. 2013

[2] DANZA DEL VIENTRE. Ed. Océano. 2005. Devorah Korek

[3] http://www.casbahdance.org/dancing-the-baby-into-the-world/




DANSA ORIENTAL, EMBARÀS I PART
Experiència

M’agradaria compartir amb qui l’interessi com he viscut l’embaràs i el part en relació amb la dansa. Sempre havia ballat com un plaer de la vida, però arrel de la gestació i del part el vincle amb la dansa oriental és un altre.

Els primers mesos d’embaràs van ser plàcids, per motiu de feina vivia al Marroc i allà prenia classes de dansa amb una noia que feia una mena de funky-oriental; tenia moltes ganes d’estar en companyia de dones i de vegades ballàvem. Allà és freqüent reunir-se amb les amigues, fer un te, posar-se un mocador a la cintura i apa, a ballar. Quan es celebra alguna ocasió especial, porten panderetes i tambors i s’arrenquen a cantar. Les nenes de la casa s’apunten i si passa alguna veïna, també.

Al sisè mes ja havia tornat del Marroc i vaig començar un curs de preparació al part, classes de bollywood i de dibuix. Em sentia pletòrica i molt creativa. Mentre la panxa i el bebè es feien grans creixien també les ganes de crear, de ballar, de dibuixar i de documentar-me sobre gestació i part. Vaig seguir anant a dansa fins el dia que sortia de contes i crec que la profe patia una mica al veure’m amb aquella panxota fent els saltironets de bollywood. Durant el curs de preparació al part la fisioterapeuta ens ensenyà exercicis per donar elasticitat a la pelvis i enfortir el sol pelvià: l’infinit, el cercle intern, el cercle de cadera i basculació de la pelvis davant/darrera i costats (us sona?)

A casa practicava fent passos de dansa oriental: per començar em tocava la panxa sentint el bebè a dins amb música relaxant, després amb els tambors anava fent una coreografia amb infinits, cercles, egipte bàsic i braços. A vegades a la meva bola i altres seguint vídeos a internet d’embarassades ballant dansa oriental. M’agradava pensar que els exercicis em servirien per tenir un millor part.

Pel camí de l’embaràs vaig trobar a la Paloma Rodríguez, llevadora experimentada que em va aclarir el procés fisiòlogic del part i de la gestació i em va oferir generosament llibres[1] i bibliografia. Gràcies a la documentació i a l’experimentació observant el meu cos vaig aprehendre que: l’úter és un dels muscles de la dona més poderosos i s’ha de moure com altres muscles. I quan el movem? Quan tenim un orgasme, durant el part i quan ballem. Vaig comprendre que els passos més comuns de dansa tonifiquen l’úter: el camell, el contra-camell, el cercle intern… Vet aquí la fal.lera de les dones del Magreb que des de petites ballen la dansa del ventre per anar exercitant úter, pelvis i perineu.

Vam decidir parir a casa, després de mesos de reflexió i veient que el seguiment del hospital era “normal”. Més que res, perquè si em donava per ballar, per exemple, em sentís a gust i lliure per fer-ho, al meu entorn, rodejada dels colors, el to de llum, les persones que desitjava. La Paloma va explicar que parir era deixar-se anar, deixar-se guiar pel cos, obrir-se. Que el part és una activitat sexual més de la dona. Que hem d’estar relaxades i actives a la vegada (com quan ballem).
Van arribar les contraccions, que sentia com onades que fiblaven la part del còccix durant uns minuts per passar a la calma (com un mal de regla una mica més). Anava tenint contraccions no rítmiques, anaven venint les onades, anava dormint i somiant durant unes quinze hores. El cos es preparava a poc poc per l’esdeveniment i em deixava temps per anar avituallant el lloc on pariria. Les contraccions es van fer més seguides i vam avisar la llevadora; quan sentia que el cap del bebè passava per la pelvis, perquè anés baixant i encaixant-se bé, el cos va començar a ballar: accents de cadera a un costat i un altre amb canvi de pes, cercle de cadera, basculació de pelvis davant i darrera. Després de tantes hores de contraccions (l’expulsiu va començar a les 24 hores d’haver iniciat el treball de part), era una consciència més profunda del procés físic que estava vivint la que em guiava. I vaig estar fent passos de dansa fins el moment d’eixarrancar-me en “cuclilles” perquè sortís el bebè. La respiració se’n va accelerar, sentia el meu cos extàtic amb plaer i dolor a la vegada, plena de vida però també exhausta i just en el moment que semblava que ja no podia més, va sortir el bebè i de cop va marxar tot el cansament amb una explosió d’alegria i d’amor.

I després? Quan en Max tenia sis mesos vaig tornar a la dansa retrobant-me amb el meu cos que a poc a poc anava prenent la seva forma. Tornar a la dansa amb una altra consciència.  Després de parir tinc un altre sentiment vers la dansa oriental; molts anys de pràcticahan fet que el cos memoritzi uns passos que m’han servit potser pel moment més important, el d’infantar. Ara sóc conscient que cada vegada que faig un camell tonifico l’úter, que amb el cercle intern enforteixo el perineu, que amb l’egipte bàsic dono elasticitat a la pelvis.

Així ho he viscut però crec que hi ha tants parts i tants embarassos com dones hi ha al món: n’hi ha que se senten més segures en un entorn mèdic, altres a l’aigua, altres en cases de maternitat, altres volen epidural, altres que s’estimen més la companyia de la seva mare que de la seva parella, altres que donen voltes sufís abans de l’expulsiu, altres que ténen un orgasme quan donen a llum…cada dona és un món.



[1] “Embarazo y Nacimiento”. Sheila Kitzinger / “El bebé es un mamífero”. Michel Odent